Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

Το Χρώμα στο Γυαλί | μια μικρή ιστορική αναδρομή


15 Μαρτίου 2017
(ανάρτηση στο facebook)

Το Χρώμα στο Γυαλί
μια μικρή ιστορική αναδρομή

Η τέχνη των Βιτρώ, αν και είναι μία από τις εφαρμοσμένες τέχνες, ποτέ δεν ήταν ασύνδετη με τη ζωγραφική. Απαιτούσε και απαιτεί αρκετές - αν όχι μεγάλες - γνώσεις σχεδίου και χρώματος καθώς επίσης και κάποιες ιδιαίτερες γνώσεις που αφορούν τα υλικά που χρησιμοποιούνται και την αντοχή τους.

Ιστορικά πια, μέσα στην πορεία της τέχνης της υαλουργίας, οι υαλουργοί και οι υαλογράφοι βρέθηκαν στην ανάγκη να ζωγραφίσουν και να χρωματίσουν το γυαλί.

Ο χρωματισμός του γυαλιού αρχικά ήταν μονόχρωμος. Η ζωγραφική πάνω στο γυαλί αρχικά ήταν αναπαραστατική και εξυπηρέτησε θρησκευτικές ανάγκες όπως επίσης και διακοσμητικές μέσω διακοσμητικών μοτίβων (φωτογραφία 1: αβαείο του Αρνστάϊν, 1160-70, του Master Gerlachus, Γερμανία). Τα χρώματα ήταν υδατοδιαλυτά και διαλύονταν κυρίως με βρόχινο νερό λόγω της οξύτητάς του. Λόγω αυτών των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων προέκυψε και η ανάγκη να ψήνεται το χρώμα πάνω στο γυαλί ώστε να διατηρείται ανέπαφη η αναπαράσταση.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας φτάνουμε στον 19ο - 20ο αιώνα και στην Art Nouveau όπου έχουμε κυριολεκτικά αριστουργήματα και πλέον η τέχνη των Βιτρώ ξεφεύγει απ’ τις θρησκευτικές ανάγκες (φωτογραφία 2: Βασίλισσα Μαργαρίτα του Σαβόϊ, 1881, των Moretti – Caselli Studio, Ιταλία, φωτογραφία 3: αναπαράσταση βιομηχανικών μεταλλουργών 1904 – 1915, του Maumejean Studio, Ισπανία). Τα χρώματα πια δεν είναι μόνο υδατοδιαλυτά αλλά υπάρχουν χρώματα κατάλληλα για ψήσιμο που διαλύονται με λάδι. Προχωρώντας και εξελισσόμενη η τέχνη των Βιτρώ έχει να επιδείξει και στοιχεία μοντερνισμού (φωτογραφία 4: Competitive Sport, 1988, του Patrick Reyntiens).

Η τέχνη των Βιτρώ και ειδικότερα ο χρωματισμός και η ζωγραφική στο γυαλί χρησιμοποιώντας χρώματα που υαλοποιούνται μέσω ψησίματος είχε και έχει εφαρμογές και σε χρηστικά αντικείμενα, ας μην ξεχνάμε τα φωτιστικά του Tiffany (φωτογραφία 5: the Dragonfly Lamp, 1904, Tiffany Studios, Νέα Υόρκη).


κείμενο: Πάλας

φωτογραφίες από: The History of Stained Glass / Thames & Hudson


15 Μαρτίου 2017
Αβαείο του Αρνστάϊν, 1160-70
του Master Gerlachus, Γερμανία
πηγή: The History of Stained Glass / Thames & Hudson

15 Μαρτίου 2017
Βασίλισσα Μαργαρίτα του Σαβόϊ, 1881
των Moretti – Caselli Studio, Ιταλία
πηγή: The History of Stained Glass / Thames & Hudson

15 Μαρτίου 2017 ·
Αναπαράσταση βιομηχανικών μεταλλουργών 1904 – 1915
του Maumejean Studio, Ισπανία
πηγή: The History of Stained Glass / Thames & Hudson

15 Μαρτίου 2017
Competitive Sport, 1988
του Patrick Reyntiens
πηγή: The History of Stained Glass / Thames & Hudson

15 Μαρτίου 2017 ·
The Dragonfly Lamp, 1904
Tiffany Studios, Νέα Υόρκη
(Tα περίφημα φωτιστικά Tiffany ο οποίος έδωσε το όνομα του στην πασίγνωστη τεχνική.
Δυστυχώς τα μυστικά της τεχνικής δεν τα αποκάλυψε ποτέ.)
πηγή: The History of Stained Glass / Thames & Hudson


Δεν υπάρχουν σχόλια: